Az elmélkedö Nyimo Gomcsen kérdései és Szakja Pandita válaszai
Tisztelettel leborulok a Szent Guru lábaihoz!
Nyimo Gomcsen-nek - a hűséggel és szellemi ambicióval telitett elmélkedönek, aki komoly elhatározással gyakorol - írta a Dicsö Szakja Pandita a következö sorokat: A kérdéseidre válaszolva
Mi a lemondás oka?
Annak a tudása, hogy a létezés körforgása mentes minden lényegiségtől.
Mi a szükséges feltétele ennek a lemondásnak ?
Látni a létezés körforgásásának tökéletlen voltát.
Mikor beszélhetünk lemondásrol ?
Ha lelkileg elfordulunk a Nyolc Világi Dologtól.
Mi a lemondás jele ?
A Nyolc Világi Dolog nem gyakorol ránk hatást, még akkor sem, ha talákozunk velük.
Mi az ismértetőjele az egy életen belül elért Megvilágosodásnak ?
Megszabaditani a testet az öregedéstől és a haláltol, és megvalósitani Buddha Négy Testének a természetetét.
Mi a semleges akció?
A semleges akció az, amely nem hoz létre sem jó, sem rossz eredményt.
Mi az érdemek felajánlása ?.
Ami átalakítja az erény oksági eredetét bármely végeredményre, amit kivánunk.
Mi az ima ?
Sóvárogni a szellemi gyakorlatok jótékony eredményeiért.
Mit a jelentenek a kedvező hatást kiváltó versek ?
Különleges szavak, amelyek jó eredményeket hoznak az igazság áldása által.
A tudat természetének realizálásakor teljes a Tanítások Három Gyűjteményének és Tantra Négy Rendszerének a megértése ?
Két realizáció van: a tudat ürességének realizálása, és a felmerülő jelenségek és a tudat üressége egységének realizálása. A tudat ürességének realizálásakor az ember még nem fogja fel teljesen Tanítások Három Gyűjteményének és Tantra Négy Rendszerének értelmét. Az ilyen realizációval eléri a Shravaka szintjét, de mivel az egyik végletbe esik - csak az ürességet realizálja, igy nem fogja fel a Mahajána tanítás értelmét. Ezt állítja minden Mahajána Szutra és Tantra. A felmerülő jelenségek és a tudat üressége egységének megértésénél az ember nem követi el a legkisebb tévedést sem. Ezért ez az erkölcs alapja, így a Vinajana Gyüjteménye beteljesül. Mivel a Hősies Szamadhi és minden egyéb koncentrációs állapot felmerül ezen realizáció által, a Szutrák Gyüjteménye beteljesül. Mivel megért minden megismerhetőt - a formáktól a Mindentudó Szellemig - az Abidharma Gyüjteménye beteljesül. És a speciális külső és belső függőkapcsolatú események megértése által a Tantrák Osztálya beteljesül.
Teljes a Három Drágaság az ember tudatában ?
A Három Drágaság nem teljes a tudat puszta ürességében és az üresség megértése által. A felismerés és tudat üressége egyesülésében a Három Drágaság magjai teljesek. Ha helyesen realiázljuk ennek az egyesülésnek az értelmét, a Három Drágaság tökéletesen jelenik meg.
A Guru vagy a Meditációs Istenség által érjük el a Legmagasabb Sziddhit ?
Külön, egymástol elválasztva, egyik által sem. Sokkal inkább a Guru, a Meditációs Istenség, a három korszak Buddhái, a saját tudatunk és a Szamszara és Nirvána elválaszthatatlan egységének realizálása által.
Mitől lesz valaki az igazi Gurunk ?
Az igazi Gurunk az, akitől a helyes módon kapjuk meg a négy meghatalmazást, a Tantra szabályai szerint. Az a tanító, akitől nem kaptunkilyen meghatalmazást - akármilyen jó ember is - csak nevében a Gurunk. Például, ha valakitől megkaptuk a szerzetesi felszentelést, ő az igazi Apátunk, de az nem, aki nem szentelt fel minket. És még ha valakit "Apátnak" is hívunk, ö csak névben az. Tehát "meghatalmazás adása nélkül nincs Guru. Szerzetesi felszentelés nélkül nincs Apát. Tanok nélkül nincs erények folyamatossága. Menedékvétel nélkül az ember nem vallásos személy". Ez a fenti sorok értelme.
Lehetséges meghallgatás, elmélkedés és meditáció Buddha egy megnyilatkozása alapján?
Buddha egy megnyilatkozására támaszkodva gyakorolhatja az ember a meghallgatást, az elmélkedést és a meditálást. Az ilyen megnyilatkozás természete a Tathagata megvilágosodott aktivitása.
Buddha tanai közül melyek mélységesek?
Figyelembe véve a tanítványok egyéni képességeit az összes tanítás mélységes. Másfelől, általában csak a Tantra tanításai elég mélységesek minden tanítvány számára.
Egy Buddha az, aki realizálja tudatának az ürességét ?
Aki csak az ürességet realizálja az nem Buddha. Ha valaki megért minden megismerhetöt, ő teljesen megvilágosodott. Továbbá két módja van a megértésnek: annak a megértése, hogy nincs egy végső (önmagában, önmagától) létezö jelenség realizálása, és minden közönséges értelemben létezö jelenség megértése.
Állítja Ön, hogy egy realizált személy ?
Mivel nem teljesen realizáltam minden jelenséget, nem állítom magamról, hogy realizált személy vagyok. De mivel birtoklom a Tudás Öt Síkját, a közönséges igazság viszonylatában állítom magamról, hogy Pandita vagyok.
Van valaki a tanítványai között aki megismerte a tudat valódi természetét ?
Úgy gondolom, hogy tanítványaim közül senki nem realizálta a tudat végső természetét, de sok van, aki jártas a konvencionálisan létező jelenségekben. A tudat természete önvaló nélküli, mi található akkor a tudat felismerésekor ?
Ha nem ismerjük fel a tudatot, csak időleges boldogságot érünk el, még akkor is ha érdemeket halmozunk ?
Ha nem realizáljuk a tudat létezésének a módját -az üresség jelentését- az érdemek felhalmozása által nem érhetjük el a Felszabadulás gyönyörét. Habár ez oka lehet a Létezés Körforgása Csúcs-gyönyörének, az érdemek felhalmozása még nem a tökéletesség. Másfelől, hogy lehet valaki Buddha, ha csupán a tudat ürességét realizálja, de nincs ismerete a megismerhetőről? Ha ez lehetséges lenne, akkor lennének Buddhák a Sravakák Nirvánájában, akik számára egyedül az üresség megvalósítása létezik, és az üres térben is lennének Buddhák. De hogy lehetnének ott Buddhák? Tehát a Szutrák és Tantrák állítása szerint a Buddhaság az összes megismerhető objektum megismerése által, és annak a realizálása által jön létre, hogy semminek nincs oly önmagában létező természete, amit realizálni lehetne; más szóval az a felismerés, hogy nincs mit felismerni.
Mely ponton válik bizonyosssá, hogy az ember eléri a Megvilágosodást ?
Egyesek csak a tudat ürességét realizálják, de nem tökéletesítették a gyakorlatok Módszer-minőségeit. Másoknál meg vannak ezek a minőségek, de nem realizálják a tudat ürességét. Vannak olyanok, akik elérték mindkettőt, de nem képesek a Módszer-gyakorlatait a tudásukkal vezetni. Másoknak vannak egyéb képességeik, de nem képesek a Tiszta Megjelenést kifejleszteni, mivel hiányzik náluk a vonal áldása. Így, attól tartok, hogy messze vannak a Budhha állapottól. Mivel nekem számos ilyen tulajdonságom van, remélem elérem a Buddhaságot, de nem a gyors eszközökkel.
Ki az ön Gyökér Guruja ?
Gyökér Gurum a Nagy Szakjapa Drakpa Gyaltsen, a Vadzsradhara, aki a három idő Tathagatái testének, beszédének és tudatának a természete.
Miért ö Gyökér Guruja ?
Ö adta meg nekem a váza négy meghatalmazását és így tovább; ő mutatta meg nekem a Kifejlesztő Szakasz négy útját; ő fejtette ki a Négy Test függő kapcsolatait, belelértve a Emanáçió Testet stb. Röviden, őt tekintem a Gyökér Gurumnak, mivel Buddha Szutra és Tantra tanításai szerint gyakorol, és egy tökéletesen megvilágosodott lény módjára cselekszik.
Másfelől, aki nem Buddha tanai szerint adja meg a meghatalmazást, nem mutatja meg az Utat, nem fejti ki a függő kapcsolatokat; annak a tanitásai csak a Sharava fokozatig terjednek, még akkor is ha felismerte a tudatot és akármennnyi érdemet halmozott is fel.
Az ilyen személy nem alkalmas arra, hogy úgy tekintsék, mint egy Mahajána gyakorló Gyökér Guruját, mivel ez nem a Mahajána Út. Tehát az úgynevezett Egyesülés (sDud pa) szintről visszacsúszik a Shravakák Módszer nélküli puszta Bölcsesség szintjére". Így, aki kis hangsúlyt fektet a Módszer-re és nagy hangsúlyt a Bölcsességre, ő lecsúszik a Shravakák Nirvána szintjére.
Melyik a Megvilágosodáshoz vezetö rövidebb út: a tanult pandita vagy a "kuszulu" útja?
Általában véve a kuszulu aktivitásai tisztátalanok. Kuszali azt jelenti "erényes személy". Vannak kuszalik, akik nem Buddha útját követik; és vannak panditák is, akik nem követik az ösvényt. Egyik sem válik Buddhává. Vannak Buddhista kuszalik és panditák. Közöttük vannak, akik a Tökéletesség Járművét követve elérik a Buddhaságot három megszámlálhatalanul hosszú eon alatt -amely hosszú idő. Vannak tantrikus panditák és kuszalik, akik létrehozzák a biztos belső függő kapcsolatot, ezáltal gyorsan érik el a Megvilágosodást.
Úgy mondják, a pandita feladata, hogy elsajátítsa a belső és külső síkok tudását. Azt is mondják, hogy a kuszali - elvetve minden külső dolgot - teljesen a belső gyakorlatainak szenteli magát. Ahhoz, hogy tökéletes Megvilágosodást érjen el, először jártas lesz minden megismerhető tárgy megismerésében, és a meghallgatás és az elmélkedés által ledönti a hibás feltevéseket. Azután a Szamadhit választja alapvető gyakorlatának, és a meditáció által dönti le a hibás feltevéseket, így eléri a Belelátás Dharmáját. Ezen a módon az ember fokozatosan éri el a Megvilágosodást.
Ezért szükséges mind panditának, mind kuszalinak lenni. Ha a két megközelítést külön választjuk, a pandita közelebb van a Buddhasághoz. Erre valaki talán kifogásolhatná, idézve az Ékszerek Halmaza szutrát: " ha valaki csak egy percig meditá nagyobb az érdeme, mintha tíz eonon át hallgatná a mások által kifejtett tanokat". Úgy gondolom, ebben semmiféle ellentmondás nincs. Az idézet értelme, hogy a meditáció ilyen óriási érdemmel jár, ha az ember már ismeri a meditáció tárgyát; de ilyen ismeret nélkül, hogy is lehetne valaha ilyen eredménye?
A Vinajana szent írásai is azt mondják, hogy ne vonulj el remetelakba meditálni, amíg a Tanítások Gyűjteményét meg nem értetted.
A Fenomenológia Kincsestára is azt állítja : "Felruházva a helyes meghallgatással és elmélkedéssel szenteld magad a meditációnak." Árja Déva is ezt állítja: "a konvencionális valóságra támaszkodás nélkül nem realizálhatjuk az abszolút valóságot. Az abszolút valóság realizálása nélkül nem érhetjük el a Megszabadulást." Tehát, minden Szutra sűrűn hangoztatja, hogy a Dharma bizonyos részeinek hallgatása által megszabadulunk bizonyos akadályoktól. Ezért, ha a meghallgatás és az elmélkedés megszabadít, igy ezt követően tanácsos meditálni. Csodálatos dolog, hogy te megmaradsz a szemlélődésnél; és én úgy gondolom, hogy jó lenne, ha folytatnád erőfeszítéseidet a Tantrikus úton.
Realizálom, hogy a realizált személy (te magad) kérdéseire adott válaszoknak nincs realizációja; és megértem, hogy nincs megértés; és tudom, hogy nincs mit tudni.
Ezzel végződnek válaszaim az elmélkedő Nyimo Gomchen kérdéseire.
A magyar forditás forrása :The Questions of the Contemplative Nyimo Gomchen and the Responses of Sakya Pandita kiadatlan fordítása, mely Láma Tashi Namgyal készített B. Alan Wallace (Gelong Dzsampa Kelszang) útmutatásával a Szakja Thubten Kunga Chöling-ben, Viktóriában 1984. augusztusában.
Vissza a Tanitásokhoz