szakja tasi csöling

Vajrayogini

Bevezetés Vadzsrajógini Gyakorlatába

A Vadzsrajógini instrukciók az Anuttara (legmagasabb) Jóga Tantra legmélységesebb tanítása. Eredetileg Buddha Vadzsradhara tanította a Heruka (Csakraszamvara) Tantra-rendszeren belül, mint legfőbb módszert környezetünk, testünk és tudatunk megtisztítására.

Minden érző lény más és más, eltérő képességgel rendelkezik a spirituális megértésre és gyakorlásra. Sákjamuni Buddha ezért különböző szinteken adott tanításokat, hasonlóan egy ügyes orvoshoz, aki különféle gyógymódot választ az egyes betegeknek.
Vannak, akik pusztán a világi boldogság megvalósítására vágynak, számukra Buddha felfedte az ok és okozat, vagyis a karma tanításait; számukra az erkölcsi fegyelmet fő gyakorlatként tanította. Akik a megszabadulás állandósult belső békéjére, vagyis a nirvána megtapasztalására vágynak, számukra Buddha a számszára hiányosságairól, hibáiról adott tanítást; és főgyakorlatként a három magasabb gyakorlatot, melyek a magasabb erkölcsi fegyelem gyakorlata, a magasabb koncentráció gyakorlata és a magasabb bölcsesség gyakorlata. Akik viszont a legvégső célra, a tökéletes megvilágosodásra vágynak, számukra Buddha a nagy együttérzés és a megvilágosodási gondolat kifejlesztését illetve a hat tökéletességet (paramita) – a nagylelkűség tökéletessége, az erkölcsi fegyelem tökéletessége, a türelem tökéletessége, a szorgalom tökéletessége, a meditáció tökéletessége, és a bölcsesség tökéletessége – tanította, mint főgyakorlatot. Mindezen tanítások minden tanulni és gyakorolni vágyó számára nyitva állnak. A tapasztalatokat, amelyeket gyakorlásukból nyerünk „Az általános szellemi ösvénynek” nevezik.   

Ezen tanítások felett Buddha tanított a Tantrákról is. A Tantrák viszont csak azok számára gyakorolhatók, akik kaptak Tantrikus meghatalmazásokat. A tapasztalatokat, amelyeket ezek gyakorlásából nyerünk, úgy hívják, hogy, „A különleges szellemi ösvény”.
A Tantrikus tanításokban Buddha négy féle Tantrikus csoport-rendszert fedett fel.A Vadzsrajógini gyakorlata ezek közül is a legmagasabb, az Anuttara Jóga Tantra rendszerbe tartozik, mely a tömény esszenciája Buddha tanításainak. Magába foglalja:
- különleges módszereket a közönséges megjelenés és a közönséges koncepciók elhárítására
- különleges módszereket a közönséges halál, köztes állapot és újraszületés megakadályozására 
- különleges és kivételes módszereket a mindennapi aktivitás tapasztalatainak magasabb spirituális ösvénnyé való átalakítására. A közönséges tapasztalatok ilyenféle átalakítása megvéd minket a különféle problémáktól, melyeket a mindennapi életben tapasztalunk és segít minket „gyorsan” megvalósítani a tökéletes megvilágosodás legvégső boldogságát.

Vadzsrajógini gyakorlatának két szakaszát (felépítő szakasz és beteljesítő szakasz) eredetileg Buddha Vadzsradhara tanította. Ő Heruka Csakraszamvara formájában manifesztálódva kifejtette Heruka Gyökér Tantráit, amelyben magyarázatot ad Vadzsrajógini gyakorlatairól is. Az összes Vadzsrajógini instrukció különféle hagyományvonala mind ebből a Tantrából ered és ebből három a legelterjedtebben gyakorolt:
Naropa- a Naro-khacsö hagyományvonal, amit Vadzsrajógini Naropának adott át
- a Meitri-khacsö hagyományvonal, amit Vadzsrajógini Meitripának adott át
- az Indra-khacsö hagyományvonal, amit Vadzsrajógini Indrabodhinak adott át.

A tanítás, amelyet 2008. szeptemberében Őeminenciája Dzsecün Csime Luding ad Budapesten a Naro-khacsö hagyományvonalhoz tartozik és Dzsamjang Tyencé Vangcsuk a „Hét napos tanítása”, melyet Hevadzsra beavatás és Vadzsrajógini áldás előz meg. Pontosan megegyező tanításokat kapva és gyakorolva nagyon sok szakjapa mester és gyakorló érte el a szivárványtestet, így nekünk is meg van rá minden esélyünk. Csak rajtunk múlik, hogy miként gyakorlunk.  Ennek a különleges szájról-szájra szálló hagyományvonalnak négy hiteles tulajdonsága van:
- az első, a meghatalmazások folyamatossága töretlen
- a második, a hagyományvonal áldása nem degenerálódott
- a harmadik, nincs ellentmondás az írásos magyarázatok között
- a negyedik, a tudat elégedetté válik az odaadástól.

A szakja hagyományvonalban a legfőbb gyakorlat a Lamdre, amely a Hevadzsrán alapul és a Vadzsrajógini. A Vadzsrajógini instrukciókat régen azon Lámáknak adták, akik már tapasztalatot tettek szert Hevadzsra gyakorlataiban és mint az életük végéig kitartó, legvégső tanításként kapták meg, és ha tehették akár életük végéig tartó elvonulásokban is gyakorolták. Gyakorlásuk sikerét sok szemtanú is láthatta, mikor halálukkor testük szivárvánnyá változott, vagy a Vadzsrajógini phovát végrehajtották. A teljes Vadzsrajógini hagyományvonalat sok misztikus, csodás történet veszi körül.

CakrasamvaraKi is Vadzsrajógini valójában? Vadzsrajógini (vagy Vadzsravarahi) egy tantrikus meditációs istenség (Jidam), aki sokféle formában és sokféle hagyományvonalban jelenik meg. Ő a megtestesülése főként (1) a tökéletesen megvilágosodott Buddhának női és enyhén haragos, tüzes, energikus formában, (2) a bölcsesség aspektusnak, ami elvezet minket a megvilágosodáshoz és (3) a legfőbb Dakininek, aki együttérzően vezeti a gyakorlókat a megvilágosodáshoz. Az Anuttara Jóga Tantrában a  a legfőbb Dakini mindig egyesülésben van egy férfi istenséggel (mint Hevadzsra, Csakszamvara, Kalacsakra stb.). Vadzsrajógini Csakraszamvara társnője, egy bölcsesség dakini, ő Buddha bölcsességének női megtestesülése. Csakraszamvara egy férfi Tantrikus Buddha az anya-tantra rendszerben, aki az anya-tantrák királya. Vadzsrajógini pedig a Vadzsra-királynő és szintén az anya-tantra rendszerbe tartozik. Az apa-tantra és anya-tantra közötti különbség azon alapul, hogy a gyakorlatban mire fektetjük a hangsúlyt. Az apa-tantrában a módszer és az illúzió-test, míg az anya-tantrában a legvégső bölcsesség és üresség tiszta-fényének megvalósítása a lényeg. Ezeken kívül létezik a nem-duális tantra is, amely ezek kombinációja. Az anya- és apa-tantra rendszereken belül különféle istenségek vannak, éppen azért, mert minden egyes gyakorlónak különböző kívánságai, vágyai vannak. Így valakinek az egyik, valakinek a másik hatásos abban, hogy gyorsabban fejlődjön. Az apa- és anya-tantra nem magasabb rendűek egymástól, de ebben a degenerált korszakban a jógini-anya-tantrának különleges tulajdonságai és áldása van. Amikor Sákjamuni Buddha a Csakraszamvara tantrát tanította, akkor manifesztálta Csakraszamvara mandaláját is. Az érzőlények érdekében ezeket a mandalákat nem vonta vissza (más tantrákkal ellentétben) és még most is léteznek kiterjedésükben a föld huszonnégy szent helyén (Indiában, Tibetben, Nepálban stb.).

Vadzsrajógini a legfontosabb, az első számú a Dakinik között. Ő a „Szarva Buddha Dakini”, minden Buddha esszenciája. Habár sokféle megjelenése van Vadzsrajógininek, de mégis van egy pár különös ismertetőjele, mely mindegyik formájában közös: legtöbbször fiatal, meztelen és vágyakozó vagy táncoló testtartásban áll.

Vérrel teli koponyacsészét és görbe kést tart kezeiben. Gyakran emberi koponyákból készült nyakláncot és csontékszereket visel. Vállának Khatvanga botot támaszt és általában derékig érő, hosszú fekete haja van, arca pedig enyhén haragos. Vörös színű testéből pedig a bölcsesség tüze lángol.

 

A Vadzsrajógini instrukciók előnyei:

Dzsamjang Tyencé Vangcsuk „Hét napos tanítása” egy teljes Anuttara Jóga Tantra tanítás. Nem csak egy meghatalmazás, hanem egy komplett jóga-rendszer magyarázatokkal. Tizenegy jógát tartalmaz, ami kiterjed a mindennapi élet akár minden aktivitására. Ha ügyesek vagyunk, és nem felejtjük el az instrukciókat, akkor az egész napunkat meditációvá és érdemhalmozássá változtathatjuk, az alvástól, az evéstől, a járástól, a fürdésig stb. Ilyen teljes Anuttara Jóga tanítást még nem adtak Magyarországon. De bárhol a világon is nagyon nagy különlegességnek és ritkaságnak számít, mikor egy ilyen komplett jóga-rendszer instrukcióit megadják. Ezeket a tanításokat csak kiemelkedő és kiváló Guruk adhatják.

- Ha gyakoroljuk az instrukciókat, akkor gyorsan megkapjuk a nagyszerű és mélységes áldását minden Buddhának. Ez az áldás ideiglenesen is segít nekünk, és végső fokon képessé tesz minket elérni a tökéletes megvilágosodást.

- A Vadzsrajógini instrukciók tartalmazzák a Titkos Mantra minden tantrájának esszenciális pontjainak összefoglalását.

- Ezek az instrukciók tisztán érthető és tömör meditációkat tartalmaznak,amelyeket relatív könnyű gyakorolni. A mantra rövid és könnyű recitálni, valamint a mandala-, az istenség- és a test-mandala vizualizációja egyszerűbb a többi Anuttara Jóga Istenségekhez viszonyítva.

- Gyakorolván ezeket az instrukciókat közepes szerencsével megvalósíthatjuk a Dakini Tisztaföldet egy életen belül. Akinek nagy szerencséje van, az még ebben az életben megvalósíthatja, akinek kisebb szerencséje van az megvalósíthatja a Dakini Tisztaföldet a köztes állapotban  a halál és újraszületés között. Ha folyamatosan recitáljuk Vadzsrajógini mantráját, akkor emlékezni fogunk rá mikor meghalunk, és mintha egy álomban történne meg, Vadzsrajogini meg fogja hallani. Eljön Dakini kíséretével és elvezet bennünket Tiszta Földjére. Aki még kisebb szerencsével is bír, de tartja a fogadalmait, hét életen belül jut el Vadzsrajógini paradicsomába.

- A Vadzsrajógini instrukciók tartalmazzák a speciális test-mandala gyakorlatot. Amely istenség-gyakorlat test-mandala gyakorlatot tartalmaz, sokkal mélységesebb annál, amely nem és ezek közül a testmandalák közül is Vadzsrajóginié a legmélységesebb.

- Az instrukciók tartalmaznak egy nagyon különleges jógát: „meditáció gondolatokon túl”. Ez egyedülálló sajátossága a Vadzsrajógini gyakorlatnak, amellyel egy életen belül megvalósíthatjuk a belső Dakini Tisztaföldet, anélkül, hogy elhagynánk a saját, mostani testünket.

Vajrayogini- Sok más Tantra-rendszeren belül a gyakorlók csak akkor gyakorolhatják a beteljesítő szakasz (tumo) gyakorlatait, ha már bizonyos tapasztalatokra tettek szert a felépítő szakaszban. Ellenben a Vadzsrajógini gyakorlatban gyakorolhatjuk és el is érhetünk realizációkat a beteljesítő szakasz (tumo) gyakorlataival még akkor is, ha még csak a felépítő szakaszt tökéletesítjük.

- Ezek az instrukciók kifejezetten alkalmasak azoknak, akiknek erős vágyaik vannak. Általában nehéz a Dharma gyakorlása számukra erős vágyaik miatt, de nem ez a helyzet a Vadzsrajógini gyakorlásával. A világon mindenfelé megszámlálhatatlan emanációja létezik Vadzsrajógininek és Herukának, akik közönséges nőkként és férfiakként manifesztálódnak. Ezek az emanációk segítik a tiszta gyakorlókat abban, hogy vágyaikat spirituális ösvénnyé alakítsák át.

- Vadzsrajógini mantrájának rengeteg speciális tulajdonsága van. A Heruka gyökér-tantra azt írja, hogy megvalósításokat érhetünk el csupán recitálva Vadzsrajógini mantráját, akár gyenge koncentrációval is. Ez más istenség mantrájával ezen időkben nem lehetséges, habár ehhez erős hitre van szükség Vadzsrajóginiben és a mantrájában, amennyiben pusztán így szeretnénk megvalósulást elérni.

 

A fogadalmak:

Ahogy már szó esett róla, a fogadalmak megtartásának komoly eredményei lehetnek. Akár csak a fogadalom megtartása minden komolyabb gyakorlás nélkül is oka lehet a megvilágosodásnak. De így annak megszegése és semmibe vevése is komoly negatív következményekkel járhat mind a tanítványnak és a tanítónak is. Emellett a Guru és tanítvány kapcsolat fontos része a fogadalmak tisztán tartása.

 

A szövegben található idegen szavak nemzetközi és tibeti irásmódja
SZANSZKRIT
 
TIBETI
Magyar
Nemzetközi
Tibeti
Nemzetközi
Vadzsrajógini
Vajrayogini
Dordzse Naldzsorma
Dorje Naljorma
Csakraszamvara Chakrasamvara Khorlo Demcsok Khorlo Demchog
Sákjamuni Shakyamuni Sakja Thubpa Shakya Thubpa
Vadzsravarahi Vajravarahi Naro-khacsö Naro Kachod
Hevadzsra Hevajra Dordzse Phagmo Dorje Phagmo
Vadzsrajana Vajrayana Tyepa Dordzse,Tye-Dor Kyepa Dorje, Kye-Dor
  Dordzse Tegpa Dorje Thegpa
Dzsecün Csime Luding Jetsun Chimey Luding
Dzsamjang TyencéVangcsuk Jamyang Khyentse Wangchuk
Föoldal
Oldaltérkép
Kapcsolat
sakyahome test